Ledig dag

Det är inte bara arbete här i Sotji - lite ledigt också eftersom tävlingsprogrammet håller hittills. Och vad kan man göra på en ledig dag? Promenad längs långa raden av nybyggda hotell? 

 
Shopping i det stora, nybyggda varuhuset?
 
 
Jag valde att besöka den gamla delen av Krasnaya Polyana - på andra sidan vägen.
Längst bort - nedanför hyreshusen.
 
 
Det är som att komma in i en annan värld - dit OS inte riktigt nått.
 
 
Enkla bostadshus med planteringar och lador på tomterna (nybyggda Marriot Hotel skymtar i bakgrunden).
 
 
Ny asfalt har man fått där babuschkurna promenerar med sina barnbarn.
 
 
 
 
Lydia poserar stolt framför sitt hus och av det jag förstod så brydde hon sig inte så mycket om OS.
 
    
 
Och fortsätter man längs vägen så kommer man upp i skogen längs vägen mot kusten.
 
 
 
Tussilago är även här ett vårtecken - i den 12 gradiga värmen. Allt är dock inte lika naturligt.
 
 
Som det här hotellet t.ex. Inte så mycket äldre än 10-15 år men nu helt övergivet för nyare hotell nere i stan.
 
 
eller denna nybygda lyxvilla med massor av kameror och larmanläggningar runt om. Vaktchefen kommer ut och ser bister ut. Blir det konfiskering av kameran? Nejdå - han skall bara ut och röka och ställer villigt upp på bild när jag frågar.
 
Efter en tur längs småstigarna vänder jag halvvägs mot toppen av berget.
 
På väg tillbaka till staden fascineras jag av alla staket som satts upp mellan tomterna och vägen.
 
 
De finns överallt - dessa trä- och sten-imiterade plåtstaket. De finns överallt så företaget som säljer dem måste ha lyckats i si marknadsföring - eller kan det vara ett påbud?
 
Lite shopping blir det - i Media Centrets OS-affär. Även om kassörskan tittar lite misstänkt på mig.
 
 
Ja, inte på mig men på min kamera "Man får inte fotografera här!"
"Jodå" säger jag och visar stolt upp min ackrediterade kamera och då är det OK.
 
På vägen hem passerar jag receptionen till mitt boende för att fråga om man kan få mer vatten till rummet. Kranvattnet är inte riktigt pålitligt som dricksvatten.
 
 
Här jobbar man i lugnt tempo - ja det är t.o.m. så att klockorna stannar. Medan de registrerar mitt ärende blir jag erbjuden att smaka på deras specialdyck. 
 
 
 
Jag avböjer vänligt men bestämt - får min back med vattenflaskor och går ut för att leta reda på min lägenhet.
 
 
Det är ett ritkigt praktbygget - andelslägenhetskomplexet Gastinitsa nr 7. Jag bor i uppgång nr 8, i lägenhet nr 19 som på ryska blir "kvartira 70819".
 
 
Längst bort i vänstra delen bor jag.
 
Ja så roligt kan man ha på en ledig dag - vad jag gjorde på den ledig kvällen kommer i nästa artikel.
 
Atpusk charåsjå! - Ledighet är bra!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: carina

en hel del fina vardagsbilder från livet utanför OS-världen!

2014-02-21 @ 19:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0