Hemgång

Beijing och Kina har varit en fantastisk värd för OS. För en tillfällig besökare och betraktare så är det svårt att slå - London 2012 kommer att få det svårt att ens komma upp i samma klass. Resurserna som lagts med från kinesiskt håll är oerhörda - drygt 200 miljarder har nämnts - men det är inte bara pengarna som gjort det så lyckat. Även de mänskliga resurserna har varit avsevärda. Se bara på säkerhetskontrollerna -  som finns på varje mediahotell så att man sedan kan sättas sig i bussen



och åka rakt in till IBC istället för att ha kontrollen vid IBC, som är brukligt, med evinnerliga köer till följd. Av de 20 personerna på bilden så jobbar 17 i OS - organisationen. Frukosten är samma sak



Åtta (!) servitriser och tre kockar hjälper de morgontrötta gästerna till rätta med kaffe och omelett. Allt verkar alltså frid och fröjd här i Kina i den tillfällige betraktarena ögon men man får en påminnelse om landets brutala rättssystem när man promenerar från frukosten till säkerheskontrollen.




ÖVRIGA BETRAKTELSER - så här på sluttampen.

 - ARKITEKTUR. Här i staden utmanar arkitekterna varandra med den ena skapelsen fantastiskare än den andra.



När man ser Kinesiska TV'n nya byggnad (den bortre) så undrar man om vinkellinjalen försvann innan ritningen blev klar. Den är helt skev men verkar stå upp ändå.




- BILAR. Häftiga bilar finns det också gott om. Utanför vårt hotell står dagligen en Mercedes V12 som säkert går på runt miljonen hemma. Maserati Quatroporte såg jag häromdagen - två stycken utanför en verkstad. Den häftigaste torde dock vara denna



En Porsche - som i och för sig - är röd men att sätta på Ferrari dekaler och totalstyla inredningen med Ferrari grejer är lite i överkant. Eller är det jag som inte är med? Har Porsche och Ferrari kanske börjat samproducera??

Ett annat fordon som väckt min uppmärksamhet är minitaxin. Perfekt för två personer utan packning. Har i och för sig inte provat och tänker inte göra det imorgon, på väg till flygplatsen, heller

 


- SPRIT. Min nyfikenhet på alkoholhaltiga drycker (helt i utbildningssyfte förståss) gjorde att jag fick prova på kinesiskt brännvin till lunch häromdagen. Ett par bord längre bort satt ett par affärsmän och nubbade till lunch ankan. Flaskan såg så intressant ut att jag frågade kyparen om var den kom ifrån. Han gick och hämtade flaskan och med följde även en av affärsmännen. Han ville bjuda på en liten till lunchen och jag tackade inte nej. När jag sedan utryckte mitt gillande blev han så nöjd att han gick och hämtade en flaska i baren och överräckte. Efter att ha försökt värja mig och han fortsatte att truga fann jag det för bäst att ta emot gåvan. 

 

Kamouflagemålad box med läcker flaska i - och inuti flaskan en kinesisk rymdraket. Förklaringen var att det är Luftvärnsförsvaret som tillverkar spriten och att den bara finns att köpa på militärförläggingarna eller i denna bar.

- MERA SPRIT

En kinesisk whisky har inhandlats - i rent studiesyfte. På förpackningen säger man att: "- drycken är tillverkad av de finaste druvorna från Centrala Kina. "Druvor!" Ha!" Har man aldrig hört talas om GRRIST.

- OPTIKER. Visst har många kineser glasögon men att det skulle finnas varuhus - typ NK - där det bara säljs glasögon det var lite oväntat.



Affär efter affär och det är bara glasögon man handlar med. Det blev ett par progressiva med ultralätta bågar för 1.000:-. inklusive synundersökning och med leverans dagen efter. Det du Synsam!

- HEMGÅNG - väntar alltså....
.....och lazy days in the sun. Eller så kan man kansk fördriva tiden som gentlemännen här nedan.



Drakflygning! Som små prickar mot himlen syns drakarna ett par hundra meter bort




- AVSLUTNING. Vi har sagt adjö till servitriserna på vårt lokala stamlokus



och de var så glada över att vi så flitigt besökt deras krog så de får bilda slutvinjett till dagens blogg.

Vi ses hemma!


Kommentarer
Postat av: carina

tack för all fantastisk underhållning! ska bli så härligt att få hem dig så vi kan göra massa saker tillsammans tvätta, städa, laga mat, klippa gräsmattan, handla...............

2008-08-27 @ 23:52:02
Postat av: Tette

Välkommen hem o ett stort tack för att jag fick hänga med på resan.

Xièxie

2008-08-29 @ 17:14:51
Postat av: Kajsa

Du var i Kiiiina! Och nej nej, jag är inte alls avundsjuk för det. Ynk.

Haha. Verkar ha varit ett fantastiskt evenemang. Jag följde slaviskt varenda sport jag hann med vare sig det var rodd, löpning, cykel eller hästsport. Blir så sjukt fascinerad över vilken otroligt cirkus det hela verkar vara. Så engagerande, folkfestlikt och magiskt omfattande. Förstår inte hur man lyckas planera en sådan sak som ett OS.

Hade jag inte jobbat samtidigt som OS pågick så hade jag sett varenda sändning SVT hunnit med, for sure. Haha



Jobbade på tennisen i Båstad med press och media som förra året och stötte ihop med lite folk som jag jobbade med i februari i Östersund. Kul att jobba med press på det sättet under tennisen men jag föredrar nog fanken SVT framför TV4 och dylikt. ^^

2008-08-31 @ 21:56:51
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: kajsa

Du var i Kiiiina! Och nej nej, jag är inte alls avundsjuk för det. Ynk.

Haha. Verkar ha varit ett fantastiskt evenemang. Jag följde slaviskt varenda sport jag hann med vare sig det var rodd, löpning, cykel eller hästsport. Blir så sjukt fascinerad över vilken otroligt cirkus det hela verkar vara. Så engagerande, folkfestlikt och magiskt omfattande. Förstår inte hur man lyckas planera en sådan sak som ett OS.

Hade jag inte jobbat samtidigt som OS pågick så hade jag sett varenda sändning SVT hunnit med, for sure. Haha



Jobbade på tennisen i Båstad med press och media som förra året och stötte ihop med lite folk som jag jobbade med i februari i Östersund. Kul att jobba med press på det sättet under tennisen men jag föredrar nog fanken SVT framför TV4 och dylikt. ^^

2008-08-31 @ 21:57:57
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0