Äntligen sport

Så var det då dags att flytta ut i verkligheten - ut till idrotten som ju ändå är en så viktig del i det här evenemanget. Kvällen hade valts med omsorg, kvällen då Sverige äntligen skulle få en guldmedalj eller kanske t.o.m. två. Både herrarnas höjd och 100m häck damer stod på programmet och med Holm och Kallur på banan doftade det guld lång väg. Skulle det kunna bli en repris av den gyllene kvällen i Aten när Holm och Olsson tog var sitt under överinseende av (bl.a.) Sara och mig. Då blev det dans i fontänen utanför arenan.

Utanför friidrottens National Stadium eller Fågelboet, som den kallas, finns det mycket vatten i form av bubbelpoolen som fungerat som simarena.



Kvällens funderingar om dubbelguld sprack dock redan igår när Sanna K slog i häcken och utgick. Det fick bli läktaren, istället, för henne, hejande på Holm (hon skymtar bortanför herr Klüft).



Även jag hamnade vid höjdhoppstävlingen med fortsatta drömmar om iallafall en medalj.
Nu var det inte Holms kväll utan han rev 2.34 och missade även de två sparade hoppen på 2.36 så det blev endast en hedrande fjärde plats. Dags att flytta över till de mer framgångsrika atleterna med utsiktplats vid upploppsrakan.

Det började med en storgråtande Isenbajeva på prispallen - tillsammans med drygt 90.000 andra friidrottsfantaster.
 Jag måste säga att stora idrottsarenor är något helt fantastiskt - även utan svenska framgångar.



Sedan kom Usain Boit, Shawn Crawford, Johan Wissman m.fl. Det kan nog bli en kanontid på 200m av den i semifinalen avstannande Boit.

  

Men kvällen går väl inte till historien som den i Aten, så det är kanske lika bra att fortsätta att fokusera på jobbet och på de oförglömliga minnena därifrån. Som t.ex. utsikten från min arbetsplats (10 tim per dag).



Eller kanske satsa på kulturen, som i måndags, när en volontär hade ordnat biljetter till en operakonsert.
Kinesisk opera? New age? Klassisk? Vad skulle vi få se?? Det var helt dolt i mörker tills vi kom till konsertlokalen.




Det visade sig vara europeiska operaklassiker på kinesiska. Carmen lät överraskande bra med kinesisk text men jag fick inte riktigt klart för mig vad "Toreador" heter på mandarin. Detta trots att man kunde följa med i den kinesiska texten (typ Allsång på Skansen) på skärmarna på varsin sida om scenen.
(Jag tjuvfilmade kortare sekvenser av Madame Butterfly, Carmen och Nessum Dorma som finns att avnjuta på The Borderroad Archive vid hemkomsten).

Men så finns det ju volleybollen!!! Arenan ligger på cykelavstånd från hotellet så det lär inte gå att undvika ett besök och eftersom Beijing Zoo är granne med hallen så kan det lutar åt en kombo. Dock kanske jag avstår den närkontakt som min kollega, Svein Mortens, döttrar fick!!



Det är en riktig panda - och levande barn!

Nǎlĭ néng mǎi piào? - Where can I buy tickets?


Kommentarer
Postat av: Tette

Tack för att du förklarade vart du tog vägen efter att Holm rev, då jag såg att du lämnade din aldeles perfekta plats. Det är inte lätt att gömma sig som lång o blond bland kineser. Trodde att det var hungern som tog överhand igen. Ha det bra.

Wŏ bù zhīdao.

2008-08-20 @ 15:53:34
Postat av: Karina Lindgren

Helt underbara texter o bilder,längtar redan till imorgon men lärarna stör mig så att man inte får sitta o läsa i lugn o ro. Den opran skulle jag gärna sett. Jag har insett att OS är kul. Sport är nog det jag ska satsa på. Är det några svenskar kvar till avslutningen, men jag hinner nog inte komma?

/Karina

2008-08-20 @ 15:58:31
Postat av: nenne kihlborg

Inte lärde jag mig kinesiska så där lätt när jag var i Peking på 90-talet.Både kineserna och vi var nog blygare då. Det kanske är språk-barriärerna som gör att det inte går så bra för "di svenske". Man blir

bara så trött när dom springer så fort!

2008-08-20 @ 20:48:47
Postat av: mats Ahlsén

Skönt med lite helikoptersyn högt över svenska resultat. Jag tycker det har gått bra och rätt mycket som förväntat. Ara blev sur, Holm hoppade som han skulle och kunde, Kallur hade svårt som vanligt i en final, starbåten seglade i störd vind, Alhaji fortsätter att vara lovande, Musse blev bästa vita löpare och simmarna var världsbäst om det hade varit kortbana. Det enda jag saknar är en medalj i en udda gren som 10 kilometer simning på öppet hav eller kast med lie. I övrigt nöjd, även om det hade suttit bra om JO hade varit med och pingisen.

2008-08-21 @ 09:47:12
Postat av: Sara

Persson är grym!!

2008-08-22 @ 09:10:52
Postat av: Robert

Volleyboll ja.



Tidigare in veckan visades det volleboll (riktig, inte på beachen) i både huvudkanalen OCH 24an. Givetvis ett stort ögonblick för svt.



Hör av mig på mailen om lite shopping. Sådana där pandor kan man väl ta med sig, eller?

2008-08-25 @ 12:03:36
Postat av: Anonym

Whoops, volleYboll ska d va såklart:)

2008-08-25 @ 12:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0